Dodaj do Ulubionych

TEREN

    W Heroes IV mamy kilkanaście rodzajów terenu. Niektóre z nich utrudniają określonym armiom przemieszczanie się. Armie poruszają się najszybciej po terenie rodzimym, wolniej zaś po innych terenach. Poniższa tabelka przedstawia opóźnienia charakterystyczne dla określonych typów terenu, oraz informację, dla jakiś jednostek są one rodzime:

 

TEREN SPOWOLNIENIE RUCHU PRZYNALEŻNOŚĆ JEDNOSTKI
Trawiasty 100% Życie i Natura
Goła ziemia 100% Brak
Zaśnieżony 175% Ład
Piaszczysty 150% Brak
Bagnisty 200% Chaos
Skalisty 125% Moc
Wulkaniczny 125% Śmierć

Pamiętajmy, że prędkość z jaką przemieszcza się armia jest równa prędkości najwolniejszej jednostki znajdującej się w tejże armii. Na prędkość, poza rodzajem terenu, wpływają także inne czynniki. Są to drogi, umiejętności (Znajdowanie Drogi), artefakty oraz budowle.
Po morzu poruszać można za pomocą statków. Nie dotyczy to Żywiołaka Wody, Syreny i Potwora Morskiego. Duży wpływ na armię poruszającą się po wodzie ma umiejętność Żeglarstwo, gdyż nie tylko przyspiesza poruszanie się na morzu, ale również zwiększa umiejętność walki na pokładzie statku. Działa więc podobnie jak umiejętność Taktyka. Ogromy wpływ mają również artefakty tj. Sekstans czy Czapka Marynarza.


STRUKTURY I OBIEKTY

SUROWCE

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Chata Drwala 10 drewna lub 500 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Drewno 4-7 Drewna Tak Nie Nie
Gildia Górników 10 Rudy lub 500 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Jama Chochlików 5 siarki lub 500 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Klejnoty 2-5 Klejnotów Tak Nie Nie
Koło Młyńskie + 1000 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Kopalnia Klejnotów + 1 Klejnot/dzień Nie Tak Nie
Kopalnia Kryształów + 1 Kryształ/dzień Nie Tak Nie
Kopalnia Siarki + 1 Siarki/dzień Nie Tak Nie
Kopalnia Złota + 1000 Złota/dzień Nie Tak Nie
Kryształowy Staw 5 Kryształów lub 500 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Kryształy 2-5 Kryształów Tak Tak Nie
Kufer Maga 1 mniejszy artefakt Tak Nie Nie
Laboratorium Alchemika + 1 Rtęci/dzień Nie Tak Nie
Laboratorium Czeladnika 5 Rtęci lub 500 Złota/dzień Nie Tak Nie
Leprekaun 5 Klejnotów lub 500 Złota/tydzień Nie Tak Nie
Obozowisko Złoto i losowo wybrany surowiec Tak Nie Nie
Opuszczona Kopalnia Klejnotów Tak jak Kopalnia Klejnotów, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczona Kopalnia Siarki Tak jak Kopalnia Siarki, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczona Kopalnia Złota Tak jak Kopalnia Złota, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczona Kopalnia Kryształów Tak jak Kopalnia Kryształów, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczone Laboratorium Alchemika Tak jak Laboratorium Alchemika, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczone Złoże Rudy Tak jak Złoże Rudy, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Opuszczony Tartak Tak jak Tartak, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli Tak Tak Nie
Plecak 1 przedmiot Tak Nie Nie
Puszka Pandory 1 przedmiot Tak Nie Nie
Rtęć 2-5 rtęci Tak Nie Nie
Ruda 4-7 rudy Tak Nie Nie
Siarka 2-5 siarki Tak Nie Nie
Sterta Cynobru Za 5000 Złota można przekształcić w Laboratorium Alchemika Nie Nie Nie
Sterta Drewna Za 2500 Złota można przekształcić w Tartak Nie Nie Nie
Sterta Rudy Za 2500 Złota można przekształcić w Złoże Rudy. Nie Nie Nie
Szkielet Artefakt Tak Nie Nie
Tartak + 2 Drewna/dzień Nie Tak Nie
Wagon Uzdrowiciela 1-3 losowe mikstury Nie Nie Nie
Wiatrak 3-7 losowo wybranych surowców Nie Tak Nie
Złoto 400-700 Złota Tak Nie Nie
Złoże Rudy + 2 Rudy/dzień Nie

Tak

Nie
Żyła Klejnotów Za 4000 Złota i 10 jednostek drewna można przekształcić w Kopalnię Klejnotów Nie Nie Nie
Żyła Kryształów Za 4000 Złota i 10 jednostek drewna można przekształcić w Kopalnię Kryształów Nie Nie Nie
Żyła Siarki Za 4000 Złota i 10 jednostek drewna można przekształcić w Kopalnię Siarki Nie Nie Nie
Żyła Złota Za 1500 Złota, 10 jednostek drewna i 20 jednostek rudy można przekształcić w Kopalnię Złota Nie Nie Nie

 

 

OBIEKTY NA WODZIE

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Boja + 1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Butelka Wiadomość dla gracza Nie Nie Tak
Kartograf Odsłania część obszaru wodnego Nie Nie Nie
Łańcuch Blokuje drogę morską do czasu wypełnienia misji Tak Nie Nie
Ławica Delfinów + 2 do Szczęścia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Morskie Sanktuarium Umożliwia wskrzeszanie lub ukrywanie bohaterów Nie Nie Tak
Ostryga + 1 do Szczęścia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Prom Transportuje armię przez wodę Nie Nie Tak
Rozbitek Artefakt Tak Nie Nie
Skrzynia w morzu Złoto lub artefakt Tak Nie Nie
Szczątki statku Drewna, złoto Tak Nie Nie
Wir Przenosi statek w inne miejsce, powoduje śmierć 10% jednostek Nie Nie Tak
Wyspa Piratów Schronienie Piratów, gdzie można walczyć o złoto Nie Nie Nie

 

 

STRUKTURY I OBIEKTY WZMACNIAJĄCE

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?

NA STAŁE

Arena + 3 do Obrony Nie Nie Nie
Obóz Najemników + 1 do Szybkości Nie Nie Nie
Opal Magii + 6 Punktów Czarów Tak Nie Nie
Rubin Ataku + 6 do Ataku Tak Nie Nie
Szafir Zdrowia + 6 do Obrony Tak Nie Nie
Szmaragd Szybkości + 2 do Szybkości Tak Nie Nie
Święta Fontanna + 3 Punkty Czarów Nie Nie Nie
Tereny Treningowe + 3 do Ataku Nie Nie Nie

TYMCZASOWO

Błogosławiony Kamień + 1 do Szczęścia i Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Bożek Pomyślności + 1 do Szczęścia lub Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Czerwone Drzewo Odsłania część mapy Nie Nie Nie
Drzewo Wiedzy 2500 sztuk Złota lub 5 Klejnotów za jeden poziom Nie Nie Nie
Fontanna Magii Przywraca do 50% punktów czarów Nie Nie Tak
Fontanna Młodości + 1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Fontanna Pomyślności + 1 do Szczęścia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Fontanna Siły + 25% obrażeń w następnej bitwie Nie Nie Tak
Fontanna Żywotności + 25% punktów życia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Jezioro Szkarłatnego Łabędzia Przywraca do 80% punktów czarów Nie Nie Tak
Kamień Nauki + 1000 Doświadczenia Nie Nie Nie
Lodowa Iglica + Odsłania część mapy Nie Nie Nie
Magiczna Sadzawka Przywraca do 65% punktów czarów Nie Nie Tak
Magiczna Studnia Przywraca do 35% punktów czarów Nie Nie Tak
Magiczne Źródło Przywraca punkty czarów Nie Nie Tak
Nauczyciel Snów + 500 Doświadczenia przy pierwszej wizycie. Wizyta u każdego następnego Nauczyciela snów zwiększa Doświadczenia o kolejne 500 Nie Nie Nie
Okno Maga Odsłania część mapy Nie Nie Nie
Pole Koniczyny + 1 do Szczęścia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Staw Mocy + 25% punktów życia oraz + 25 obrażeń w następnej bitwie Nie Nie Tak
Świątynia Chaosu Istoty Chaosy dostają +2, a istoty Natury i Życia +1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Świątynia Ładu Istoty Ładu dostają +2, a istoty Życia i Śmierci +1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Świątynia Natury Istoty Natury dostają +2, a istoty Chaosu i Życia +1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Świątynia Śmierci Istoty Śmierci dostają +2, a istoty Ładu i Chaosu +1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Świątynia Życia Istoty Życia dostają +2, a istoty Ładu i Natury +1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Tęcza + 2 do Szczęścia w następnej bitwie Nie Nie Tak
Wieża Odsłania część mapy Nie Nie Nie
Wir Many Przywraca i podwaja liczbę punktów czarów Nie Nie Tak
Zaklęty Krąg + 1 do Morale w następnej bitwie Nie Nie Tak
Źródło Szybkości + 3 do Szybkości w następnej bitwie Nie Nie Tak

 

 

STRUKTURY I OBIEKTY ZWIĘKSZAJĄCE UMIEJĘTNOŚCI

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Biblioteka Za 2000 sztuk Złota rozwija jedną magiczną umiejętność Nie Nie Nie
Chatka Wiedźmy Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność magiczną Nie Nie Nie
Chatka Władcy Zwierząt Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Walką Nie Nie Nie
Gildia Weteranów Za 2000 sztuk Złota rozwija jedną umiejętność związaną z Walką Nie Nie Nie
Ołtarz Magii Chaosu Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Chaosu Tak Nie Nie
Ołtarz Magii Ładu Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Ładu Tak Nie Nie
Ołtarz Magii Natury Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Natury Tak Nie Nie
Ołtarz Magii Śmierci Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Śmierci Tak Nie Nie
Ołtarz Magii Życia Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Życia Tak Nie Nie
Ołtarz Szlachectwa Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Szlachectwem Tak Nie Nie
Ołtarz Taktyki Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Taktyką Tak Nie Nie
Ołtarz Walki Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną z Walką Tak Nie Nie
Ołtarz Zwiadu Bohater otrzymuje jedną podstawową umiejętność związaną ze Zwiadem Tak Nie Nie
Szkoła Magii Pozwala kupić jedną lub dwie podstawowe umiejętności magiczne po 2000 sztuk Złota za każdą Nie Nie Nie
Szkoła Wojny Pozwala kupić jedną lub dwie podstawowe umiejętności Walki za 2000 sztuk Złota za każdą Nie Nie Nie
Uniwersytet Magii Pozwala kupić do czterech losowo wybranych umiejętności magicznych za 2000 sztuk Złota za każdą Nie Nie Tak
Uniwersytet Wojenny Pozwala kupić do czterech losowo wybranych umiejętności Walki za 2000 sztuk Złota za każdą Nie Nie Tak

 

 

STRUKTURY I OBIEKTY WPŁYWAJĄCE NA RUCH

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Bagienna Gospoda Niweluje ograniczenia ruchu po bagnach, +20% do ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak
Dwukierunkowy portal Przenosi armię pomiędzy dwoma punktami Nie Nie Tak
Flaga +10% do ruchu przez 28 dni Nie Nie Tak
Jednokierunkowy portal Przenosi armię w inne miejsce na mapie Nie Nie Tak
Kapliczka Chaosu Daje jedno zaklęcie Chaosu Nie Nie Nie
Kapliczka Ładu Daje jedno zaklęcie Ładu Nie Nie Nie
Kapliczka Natury Daje jedno zaklęcie Natury Nie Nie Nie
Kapliczka Śmierci Daje jedno zaklęcie Śmierci Nie Nie Nie
Kapliczka Życia Daje jedno zaklęcie Życia Nie Nie Nie
Latarnia Morska Zwiększa zasięg ruchu na morzu Nie Tak Nie
Oaza +75% ruchu po piasku przez jeden dzień Nie Nie Tak
Obóz Barbarzyńców Niweluje ograniczenia ruchu w wysokiej trawie, +20% do ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak
Ognisty Domek Niweluje ograniczenia ruchu na terenie wulkanicznym, +20% do ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak
Pustynny Domek Niweluje ograniczenia ruchu po pisaku, +20% do ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak
Stajnie +25% ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak
Wodopój +50% do ruchu przez 1 dzień Nie Nie Tak
Zimowy Domek Niweluje ograniczania ruchu po śniegu, +20% do ruchu przez 7 dni Nie Nie Tak

 

 

SKARBCE ISTOT

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Cmentarz 2000 sztuk Złota i 1 artefakt strzeżone przez 50 Zombie Nie Nie Nie
Gniazdo Gryfów 500 sztuk Złota i 20 jednostek Drewna, strzeżone przez 5 Gryfów Nie Nie Nie
Gniazdo Harpii 2000 sztuk Złota i 10 jednostek Rtęci, strzeżone przez 22 Harpie Nie Nie Nie
Kopalnia Czerwonych Krasnoludów 500 sztuk Złota i 20 jednostek Rudy, strzeżone przez 33 Krasnoludy Nie Nie Nie
Kryjówka 1500 sztuk Złota, strzeżone przez 22 bandytów Nie Nie Nie
Labirynt 10 klejnotów i 1 artefakt, strzeżone przez 22 Minotaury Nie Nie Nie
Legowisko 250 sztuk Złota i 2 artefakty, strzeżone przez 24 Obserwatorów Nie Nie Nie
Leśna Dolina 1200 sztuk Złota i 10 jednostek Drewna, strzeżone przez 5 Białych Tygrysów i 20 Wilków Nie Nie Nie
Magiczna Lampa 3500 sztuk Złota lub 28 jednostek Drewna lub 28 jednostek Rudy lub 14 jednostek innego surowca lub artefakty, strzeżone przez 5 Dżinów Nie Nie Nie
Mauzoleum 3000 sztuk Złota, strzeżone przez 7 Duchów i 22 Szkielety Nie Nie Nie
Miasto Smoków 15000 sztuk Złota i 2 większe artefakty, strzeżone przez 7 Czarnych Smoków Nie Nie Nie
Mistyczny Ogród 500 sztuk Złota i 5 Kryształów, strzeżone przez 10 Laperkaunów i 10 Rusałek Nie Nie Nie
Opuszczony Statek 2000 sztuk Złota o 1 artefakt, strzeżone przez 17 Żywiołaków Wody Nie Nie Nie
Piramida 1 artefakt, strzeżone przez 50 Mumii Nie Nie Nie
Ruiny 1600 sztuk Złota, strzeżone przez 80 Orków Nie Nie Nie
Skrytka Chochlików 1000 sztuk Złota i 10 jednostek Siarki, strzeżone przez 80 Chochlików Nie Nie Nie
Świątynia 1000 sztuk Złota i 2 mikstury, strzeżone przez 3 Mnichów Nie Nie Nie
Twierdza 1000 sztuk Złota i 2 artefakty, strzeżone przez 8 Pikinierów i 15 Kuszników Nie Nie Nie
Wieża z Kości Słoniowej 1000 sztuk Złota i 2 pergaminy z zaklęciami drugiego poziomu, strzeżone przez 20 Magów Nie Nie Nie
Wrak Statku 2000 sztuk Złota, strzeżone przez 10 Duchów Nie Nie Nie

 

 

STRUKTURY I OBIEKTY WPŁYWAJĄCE NA RUCH

OBIEKT FUNKCJA CZY ZNIKA PO UŻYCIU? CZY MOŻNA PRZEJĄĆ CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE?
Brama Graniczna Przejście wymaga zdobycie w Namiocie Klucznika hasła Nie Nie Nie
Chatka Misji Oferuje misję do wypełnienia Nie Nie Nie
Faktoria Handlowa Zapewnia lepszy stosunek wymiany surowców Nie Nie Tak
Garnizon Umożliwia pozostawienie jednostek broniących dostępu Nie Tak Tak
Karczma Umożliwia zatrudnianie bohaterów Nie Nie Tak
Kowal Zakup przedmiotów Nie Nie Tak
Namiot Klucznika Pozwala zdobyć hasło do Bram i Posterunków Granicznych Nie Nie Nie
Posterunek Graniczny Przejście wymaga wypełnienie misji lub zdobycia hasła w Namiocie Klucznika Tak Nie Nie
Sanktuarium Umożliwia wskrzeszanie poległych bohaterów, zapewnia schronienie Nie Nie Tak
Stocznia Umożliwia budowę statków Nie Tak Tak
Więzienie Pozwala zdobyć dodatkowego bohatera Tak Nie Nie
Wyrocznia Ujawnia fragment układanki Nie Nie Nie
Znak Umożliwia zostawienie wiadomości dla innych graczy Nie Nie Tak

 

Wszelkie uwagi, sugestie oraz znalezione błędy wysyłaj pod hubert@skrzynka.pl

   
Ta strona jest częscia Jaskini Behemota - pierwszego polskiego wortalu Heroes of Might and Magic
Copyright © 2001-2005 Jaskinia Behemota. Wszelkie prawa zastrzeone.
Kopiowanie i rozpowszechnianie czegokolwiek ze strony bez zgody redakcji zabronione.
Layout by Adam P., scripts by Adam P. & @lan