TEREN
W Heroes IV mamy kilkanaście rodzajów
terenu. Niektóre z nich utrudniają określonym armiom przemieszczanie się. Armie
poruszają się najszybciej po terenie rodzimym, wolniej zaś po innych terenach.
Poniższa tabelka przedstawia opóźnienia charakterystyczne dla określonych typów
terenu, oraz informację, dla jakiś jednostek są one rodzime:
TEREN |
SPOWOLNIENIE RUCHU |
PRZYNALEŻNOŚĆ JEDNOSTKI |
Trawiasty |
100% |
Życie i Natura |
Goła ziemia |
100% |
Brak |
Zaśnieżony |
175% |
Ład |
Piaszczysty |
150% |
Brak |
Bagnisty |
200% |
Chaos |
Skalisty |
125% |
Moc |
Wulkaniczny |
125% |
Śmierć |
Pamiętajmy, że prędkość z jaką przemieszcza się armia jest
równa prędkości najwolniejszej jednostki znajdującej się w tejże armii. Na
prędkość, poza rodzajem terenu, wpływają także inne czynniki. Są to drogi,
umiejętności (Znajdowanie Drogi), artefakty oraz budowle.
Po morzu poruszać można za pomocą statków. Nie dotyczy to Żywiołaka Wody, Syreny
i Potwora Morskiego. Duży wpływ na armię poruszającą się po wodzie ma
umiejętność Żeglarstwo, gdyż nie tylko przyspiesza poruszanie się na morzu, ale
również zwiększa umiejętność walki na pokładzie statku. Działa więc podobnie jak
umiejętność Taktyka. Ogromy wpływ mają również artefakty tj. Sekstans czy Czapka
Marynarza.
STRUKTURY I OBIEKTY
SUROWCE |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Chata Drwala |
10 drewna lub 500
Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Drewno |
4-7 Drewna |
Tak |
Nie |
Nie |
Gildia Górników |
10 Rudy lub 500 Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Jama Chochlików |
5 siarki lub 500 Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Klejnoty |
2-5 Klejnotów |
Tak |
Nie |
Nie |
Koło Młyńskie |
+ 1000 Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kopalnia Klejnotów |
+ 1 Klejnot/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kopalnia Kryształów |
+ 1 Kryształ/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kopalnia Siarki |
+ 1 Siarki/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kopalnia Złota |
+ 1000 Złota/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kryształowy Staw |
5 Kryształów lub 500
Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Kryształy |
2-5 Kryształów |
Tak |
Tak |
Nie |
Kufer Maga |
1 mniejszy artefakt |
Tak |
Nie |
Nie |
Laboratorium Alchemika |
+ 1 Rtęci/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Laboratorium Czeladnika |
5 Rtęci lub 500 Złota/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Leprekaun |
5 Klejnotów lub 500
Złota/tydzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Obozowisko |
Złoto i losowo wybrany
surowiec |
Tak |
Nie |
Nie |
Opuszczona Kopalnia
Klejnotów |
Tak jak Kopalnia Klejnotów,
ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczona Kopalnia Siarki |
Tak jak Kopalnia Siarki, ale
strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczona Kopalnia Złota |
Tak jak Kopalnia Złota, ale
strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczona Kopalnia
Kryształów |
Tak jak Kopalnia Kryształów,
ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczone Laboratorium
Alchemika |
Tak jak Laboratorium
Alchemika, ale strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów,
Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczone Złoże Rudy |
Tak jak Złoże Rudy, ale
strzeżone przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Opuszczony Tartak |
Tak jak Tartak, ale strzeżone
przez Szkielety i Duchy lub Tryglodytów, Gargulców i Trolli |
Tak |
Tak |
Nie |
Plecak |
1 przedmiot |
Tak |
Nie |
Nie |
Puszka Pandory |
1 przedmiot |
Tak |
Nie |
Nie |
Rtęć |
2-5 rtęci |
Tak |
Nie |
Nie |
Ruda |
4-7 rudy |
Tak |
Nie |
Nie |
Siarka |
2-5 siarki |
Tak |
Nie |
Nie |
Sterta Cynobru |
Za 5000 Złota można
przekształcić w Laboratorium Alchemika |
Nie |
Nie |
Nie |
Sterta Drewna |
Za 2500 Złota można
przekształcić w Tartak |
Nie |
Nie |
Nie |
Sterta Rudy |
Za 2500 Złota można
przekształcić w Złoże Rudy. |
Nie |
Nie |
Nie |
Szkielet |
Artefakt |
Tak |
Nie |
Nie |
Tartak |
+ 2 Drewna/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Wagon Uzdrowiciela |
1-3 losowe mikstury |
Nie |
Nie |
Nie |
Wiatrak |
3-7 losowo wybranych surowców |
Nie |
Tak |
Nie |
Złoto |
400-700 Złota |
Tak |
Nie |
Nie |
Złoże Rudy |
+ 2 Rudy/dzień |
Nie |
Tak |
Nie |
Żyła Klejnotów |
Za 4000 Złota i 10 jednostek
drewna można przekształcić w Kopalnię Klejnotów |
Nie |
Nie |
Nie |
Żyła Kryształów |
Za 4000 Złota i 10 jednostek
drewna można przekształcić w Kopalnię Kryształów |
Nie |
Nie |
Nie |
Żyła Siarki |
Za 4000 Złota i 10 jednostek
drewna można przekształcić w Kopalnię Siarki |
Nie |
Nie |
Nie |
Żyła Złota |
Za 1500 Złota, 10 jednostek
drewna i 20 jednostek rudy można przekształcić w Kopalnię Złota |
Nie |
Nie |
Nie |
OBIEKTY NA WODZIE |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Boja |
+ 1 do Morale w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Butelka |
Wiadomość dla gracza |
Nie |
Nie |
Tak |
Kartograf |
Odsłania część obszaru wodnego |
Nie |
Nie |
Nie |
Łańcuch |
Blokuje drogę morską do czasu
wypełnienia misji |
Tak |
Nie |
Nie |
Ławica Delfinów |
+ 2 do Szczęścia w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Morskie Sanktuarium |
Umożliwia wskrzeszanie lub
ukrywanie bohaterów |
Nie |
Nie |
Tak |
Ostryga |
+ 1 do Szczęścia w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Prom |
Transportuje armię przez wodę |
Nie |
Nie |
Tak |
Rozbitek |
Artefakt |
Tak |
Nie |
Nie |
Skrzynia w morzu |
Złoto lub artefakt |
Tak |
Nie |
Nie |
Szczątki statku |
Drewna, złoto |
Tak |
Nie |
Nie |
Wir |
Przenosi statek w inne
miejsce, powoduje śmierć 10% jednostek |
Nie |
Nie |
Tak |
Wyspa Piratów |
Schronienie Piratów, gdzie
można walczyć o złoto |
Nie |
Nie |
Nie |
STRUKTURY I OBIEKTY WZMACNIAJĄCE |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
NA STAŁE |
Arena |
+ 3 do Obrony |
Nie |
Nie |
Nie |
Obóz Najemników |
+ 1 do Szybkości |
Nie |
Nie |
Nie |
Opal Magii |
+ 6 Punktów Czarów |
Tak |
Nie |
Nie |
Rubin Ataku |
+ 6 do Ataku |
Tak |
Nie |
Nie |
Szafir Zdrowia |
+ 6 do Obrony |
Tak |
Nie |
Nie |
Szmaragd Szybkości |
+ 2 do Szybkości |
Tak |
Nie |
Nie |
Święta Fontanna |
+ 3 Punkty Czarów |
Nie |
Nie |
Nie |
Tereny Treningowe |
+ 3 do Ataku |
Nie |
Nie |
Nie |
TYMCZASOWO |
Błogosławiony Kamień |
+ 1 do Szczęścia i Morale w
następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Bożek Pomyślności |
+ 1 do Szczęścia lub Morale w
następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Czerwone Drzewo |
Odsłania część mapy |
Nie |
Nie |
Nie |
Drzewo Wiedzy |
2500 sztuk Złota lub 5
Klejnotów za jeden poziom |
Nie |
Nie |
Nie |
Fontanna Magii |
Przywraca do 50% punktów
czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Fontanna Młodości |
+ 1 do Morale w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Fontanna Pomyślności |
+ 1 do Szczęścia w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Fontanna Siły |
+ 25% obrażeń w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Fontanna Żywotności |
+ 25% punktów życia w
następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Jezioro Szkarłatnego
Łabędzia |
Przywraca do 80% punktów
czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Kamień Nauki |
+ 1000 Doświadczenia |
Nie |
Nie |
Nie |
Lodowa Iglica |
+ Odsłania część mapy |
Nie |
Nie |
Nie |
Magiczna Sadzawka |
Przywraca do 65% punktów
czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Magiczna Studnia |
Przywraca do 35% punktów
czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Magiczne Źródło |
Przywraca punkty czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Nauczyciel Snów |
+ 500 Doświadczenia przy
pierwszej wizycie. Wizyta u każdego następnego Nauczyciela snów zwiększa
Doświadczenia o kolejne 500 |
Nie |
Nie |
Nie |
Okno Maga |
Odsłania część mapy |
Nie |
Nie |
Nie |
Pole Koniczyny |
+ 1 do Szczęścia w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Staw Mocy |
+ 25% punktów życia oraz + 25
obrażeń w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Świątynia Chaosu |
Istoty Chaosy dostają +2, a
istoty Natury i Życia +1 do Morale w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Świątynia Ładu |
Istoty Ładu dostają +2, a
istoty Życia i Śmierci +1 do Morale w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Świątynia Natury |
Istoty Natury dostają +2, a
istoty Chaosu i Życia +1 do Morale w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Świątynia Śmierci |
Istoty Śmierci dostają +2, a
istoty Ładu i Chaosu +1 do Morale w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Świątynia Życia |
Istoty Życia dostają +2, a
istoty Ładu i Natury +1 do Morale w następnej bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Tęcza |
+ 2 do Szczęścia w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Wieża |
Odsłania część mapy |
Nie |
Nie |
Nie |
Wir Many |
Przywraca i podwaja liczbę
punktów czarów |
Nie |
Nie |
Tak |
Zaklęty Krąg |
+ 1 do Morale w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
Źródło Szybkości |
+ 3 do Szybkości w następnej
bitwie |
Nie |
Nie |
Tak |
STRUKTURY I OBIEKTY ZWIĘKSZAJĄCE
UMIEJĘTNOŚCI |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Biblioteka |
Za 2000 sztuk
Złota rozwija jedną magiczną umiejętność |
Nie |
Nie |
Nie |
Chatka Wiedźmy |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność magiczną |
Nie |
Nie |
Nie |
Chatka Władcy
Zwierząt |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Walką |
Nie |
Nie |
Nie |
Gildia Weteranów |
Za 2000 sztuk
Złota rozwija jedną umiejętność związaną z Walką |
Nie |
Nie |
Nie |
Ołtarz Magii
Chaosu |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Chaosu |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Magii
Ładu |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Ładu |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Magii
Natury |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Natury |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Magii
Śmierci |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Śmierci |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Magii
Życia |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Magią Życia |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz
Szlachectwa |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Szlachectwem |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Taktyki |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Taktyką |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Walki |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną z Walką |
Tak |
Nie |
Nie |
Ołtarz Zwiadu |
Bohater otrzymuje
jedną podstawową umiejętność związaną ze Zwiadem |
Tak |
Nie |
Nie |
Szkoła Magii |
Pozwala kupić
jedną lub dwie podstawowe umiejętności magiczne po 2000 sztuk Złota za
każdą |
Nie |
Nie |
Nie |
Szkoła Wojny |
Pozwala kupić
jedną lub dwie podstawowe umiejętności Walki za 2000 sztuk Złota za każdą |
Nie |
Nie |
Nie |
Uniwersytet
Magii |
Pozwala kupić do
czterech losowo wybranych umiejętności magicznych za 2000 sztuk Złota za
każdą |
Nie |
Nie |
Tak |
Uniwersytet
Wojenny |
Pozwala kupić do
czterech losowo wybranych umiejętności Walki za 2000 sztuk Złota za każdą |
Nie |
Nie |
Tak |
STRUKTURY I OBIEKTY WPŁYWAJĄCE NA
RUCH |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Bagienna Gospoda |
Niweluje
ograniczenia ruchu po bagnach, +20% do ruchu przez 7 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Dwukierunkowy
portal |
Przenosi armię
pomiędzy dwoma punktami |
Nie |
Nie |
Tak |
Flaga |
+10% do ruchu
przez 28 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Jednokierunkowy
portal |
Przenosi armię w
inne miejsce na mapie |
Nie |
Nie |
Tak |
Kapliczka Chaosu |
Daje jedno
zaklęcie Chaosu |
Nie |
Nie |
Nie |
Kapliczka Ładu |
Daje jedno
zaklęcie Ładu |
Nie |
Nie |
Nie |
Kapliczka Natury |
Daje jedno
zaklęcie Natury |
Nie |
Nie |
Nie |
Kapliczka
Śmierci |
Daje jedno
zaklęcie Śmierci |
Nie |
Nie |
Nie |
Kapliczka Życia |
Daje jedno
zaklęcie Życia |
Nie |
Nie |
Nie |
Latarnia Morska |
Zwiększa zasięg
ruchu na morzu |
Nie |
Tak |
Nie |
Oaza |
+75% ruchu po
piasku przez jeden dzień |
Nie |
Nie |
Tak |
Obóz
Barbarzyńców |
Niweluje
ograniczenia ruchu w wysokiej trawie, +20% do ruchu przez 7 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Ognisty Domek |
Niweluje
ograniczenia ruchu na terenie wulkanicznym, +20% do ruchu przez 7 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Pustynny Domek |
Niweluje
ograniczenia ruchu po pisaku, +20% do ruchu przez 7 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Stajnie |
+25% ruchu przez 7
dni |
Nie |
Nie |
Tak |
Wodopój |
+50% do ruchu
przez 1 dzień |
Nie |
Nie |
Tak |
Zimowy Domek |
Niweluje
ograniczania ruchu po śniegu, +20% do ruchu przez 7 dni |
Nie |
Nie |
Tak |
SKARBCE ISTOT |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Cmentarz |
2000 sztuk Złota i
1 artefakt strzeżone przez 50 Zombie |
Nie |
Nie |
Nie |
Gniazdo Gryfów |
500 sztuk Złota i
20 jednostek Drewna, strzeżone przez 5 Gryfów |
Nie |
Nie |
Nie |
Gniazdo Harpii |
2000 sztuk Złota i
10 jednostek Rtęci, strzeżone przez 22 Harpie |
Nie |
Nie |
Nie |
Kopalnia
Czerwonych Krasnoludów |
500 sztuk Złota i
20 jednostek Rudy, strzeżone przez 33 Krasnoludy |
Nie |
Nie |
Nie |
Kryjówka |
1500 sztuk Złota,
strzeżone przez 22 bandytów |
Nie |
Nie |
Nie |
Labirynt |
10 klejnotów i 1
artefakt, strzeżone przez 22 Minotaury |
Nie |
Nie |
Nie |
Legowisko |
250 sztuk Złota i
2 artefakty, strzeżone przez 24 Obserwatorów |
Nie |
Nie |
Nie |
Leśna Dolina |
1200 sztuk Złota i
10 jednostek Drewna, strzeżone przez 5 Białych Tygrysów i 20 Wilków |
Nie |
Nie |
Nie |
Magiczna Lampa |
3500 sztuk Złota
lub 28 jednostek Drewna lub 28 jednostek Rudy lub 14 jednostek innego
surowca lub artefakty, strzeżone przez 5 Dżinów |
Nie |
Nie |
Nie |
Mauzoleum |
3000 sztuk Złota,
strzeżone przez 7 Duchów i 22 Szkielety |
Nie |
Nie |
Nie |
Miasto Smoków |
15000 sztuk Złota
i 2 większe artefakty, strzeżone przez 7 Czarnych Smoków |
Nie |
Nie |
Nie |
Mistyczny Ogród |
500 sztuk Złota i
5 Kryształów, strzeżone przez 10 Laperkaunów i 10 Rusałek |
Nie |
Nie |
Nie |
Opuszczony
Statek |
2000 sztuk Złota o
1 artefakt, strzeżone przez 17 Żywiołaków Wody |
Nie |
Nie |
Nie |
Piramida |
1 artefakt,
strzeżone przez 50 Mumii |
Nie |
Nie |
Nie |
Ruiny |
1600 sztuk Złota,
strzeżone przez 80 Orków |
Nie |
Nie |
Nie |
Skrytka
Chochlików |
1000 sztuk Złota i
10 jednostek Siarki, strzeżone przez 80 Chochlików |
Nie |
Nie |
Nie |
Świątynia |
1000 sztuk Złota i
2 mikstury, strzeżone przez 3 Mnichów |
Nie |
Nie |
Nie |
Twierdza |
1000 sztuk Złota i
2 artefakty, strzeżone przez 8 Pikinierów i 15 Kuszników |
Nie |
Nie |
Nie |
Wieża z Kości
Słoniowej |
1000 sztuk Złota i
2 pergaminy z zaklęciami drugiego poziomu, strzeżone przez 20 Magów |
Nie |
Nie |
Nie |
Wrak Statku |
2000 sztuk Złota,
strzeżone przez 10 Duchów |
Nie |
Nie |
Nie |
STRUKTURY I OBIEKTY WPŁYWAJĄCE NA
RUCH |
OBIEKT |
FUNKCJA |
CZY ZNIKA PO UŻYCIU? |
CZY MOŻNA PRZEJĄĆ |
CZY MOŻNA UŻYWAĆ WIELOKROTNIE? |
Brama Graniczna |
Przejście wymaga
zdobycie w Namiocie Klucznika hasła |
Nie |
Nie |
Nie |
Chatka Misji |
Oferuje misję do
wypełnienia |
Nie |
Nie |
Nie |
Faktoria
Handlowa |
Zapewnia lepszy
stosunek wymiany surowców |
Nie |
Nie |
Tak |
Garnizon |
Umożliwia
pozostawienie jednostek broniących dostępu |
Nie |
Tak |
Tak |
Karczma |
Umożliwia
zatrudnianie bohaterów |
Nie |
Nie |
Tak |
Kowal |
Zakup przedmiotów |
Nie |
Nie |
Tak |
Namiot Klucznika |
Pozwala zdobyć
hasło do Bram i Posterunków Granicznych |
Nie |
Nie |
Nie |
Posterunek
Graniczny |
Przejście wymaga
wypełnienie misji lub zdobycia hasła w Namiocie Klucznika |
Tak |
Nie |
Nie |
Sanktuarium |
Umożliwia
wskrzeszanie poległych bohaterów, zapewnia schronienie |
Nie |
Nie |
Tak |
Stocznia |
Umożliwia budowę
statków |
Nie |
Tak |
Tak |
Więzienie |
Pozwala zdobyć
dodatkowego bohatera |
Tak |
Nie |
Nie |
Wyrocznia |
Ujawnia fragment
układanki |
Nie |
Nie |
Nie |
Znak |
Umożliwia
zostawienie wiadomości dla innych graczy |
Nie |
Nie |
Tak |
Wszelkie uwagi, sugestie oraz znalezione błędy wysyłaj pod
hubert@skrzynka.pl
|